پرش به محتویات

صفحه ۲۹

سالی دیگر.. طلاهایی دیگر

اسامی رو طوری نوشتم که نام خانودگی‌ها به ترتیب حروف الفبا باشه!

نام نام خانوادگی توضیحات
سجاد جلالی شام بچه‌های شاززز فراموش نشود
محمد حسین سخاوت
پارسا سعادت پناه
حسین شایسته شام بچه‌های شاززز فراموش نشود
حامد صالح دوم دبیرستان
کسری عدالت نژاد شام بچه‌های شاززز فراموش نشود
محمدرضا کسنوی شام بچه‌های شاززز فراموش نشود
محمدرضا ملکی دوم دبیرستان

طلاهاتون مبارکتون باشه!

نتایج تغییر کرد:
دوستان باید عرض کنم که این نتایج، نتایج اصلی نیست! و تغییر پذیره
من یک معذرت خواهیه گنده بهتون بدهکارم.. امیدوارم که ببخشیم!
من فکر می‌کردم این نتایج نهایی هستند! راستش این نتایج رو پای تلفن رو از یکی از بچه‌ها پرسیدم.. ولی اون بهم نگفت که ممکنه تغییر کنه
اگر می‌دونستم نتایج نهایی نیست هرگز نمی‌زدم! همگی ببخشید
الآن لیست بالا لیست درست نتایج شده هستش! (یعنی امیدوارم درست باشه این دیگه (اینم پایه تلفن از یکی پرسیدم D:))
اون موقعی که نتایج رو زده بودم اعتراض‌ها بررسی نشده بوده ظاهرا! ولی الآن دیگه بررسی شده مثکه

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۶/۲۵ · ۱۹:۳۵


جواب پست قبلی

یا حق

سلام به همه رفقا.

شرمنده به خاطر تاخیر تو پست زدن. این جواب سوال‌های پست قبلیه:

۱- برای اینکه ببینیم چندتا جایگشت رو می‌شه مرتب کرد،‌ تعداد جایگشت‌هایی که از جایگشت مرتب شده می‌شه به اون‌ها رفت رو می‌شماریم. اگه جایگاه‌های 1 تا n رو به عنوان راس و هر کارت رو به عنوان یک یال در نظر بگیریم، به یک گراف می‌رسیم. حالا تو این گراف هر دو راسی که تو یک مولفه باشند رو می‌شه جابجا کرد، بدون اینکه بقیه رئوس رو به هم بریزیم. پس در واقع هر مولفه از این گراف رو می‌تونیم به هر شکلی جایگشت بدیم. پس اگه این گراف k تا مولفه با اندازه‌های a1تا akداشته باشه، جواب مسئله می‌شه:

a1! * a2! * ... * ak!) % 1000007)

بنابراین کافیه با یهDFSاندازه مولفه‌ها رو در بیاریم و عبارت بالا رو محاسبه کنیم.

۲- فرض کنید با تعدادی حرکت دنباله رو مرتب کردیم. عناصری رو در نظر بگیرید که در هیچ مرحله‌ای حرکت داده نشده‌اند. این عناصر باید تشکیل یک زیردنباله‌ی صعودی بدهند. از طرفی اگر یک زیر دنباله‌ی صعودی را در نظر بگیریم، با جابجا کردن بقیه عناصر می‌شه دنباله رو مرتب کرد. پس مساله تبدیل می‌شه به پیدا کردن طولانی‌ترین زیردنباله‌ی صعودی که اختصارا بهش می‌گنLIS. برای این مساله یه راه‌حل داینمایک از (O(n^2 وجود داره که با یه ایده‌ی جالب می‌شه به (O(n * log n کاهشش داد.

می‌خواستم برای این دوتا سوال تست‌دیتا درست کنم ولی وقت نشد. اما توصیه می‌کنم که کدهاشون رو بزنید. راه‌حل ها رو خیلی مختصر توضیح دادم، اگه چیزی رو نفهمیدید تو نظرات بپرسید. (بلاخره باید یه جوری آمار نظرها بالا بره!).

----------------------------------------------------------------------------------

چند وقت پیش تصمیم گرفته بودم که از المپیاد جهانی امسال یه چیزی تو مایه‌های سفرنامه بنویسم و تو شاززز بذارم. الان دو-سه روزه که برگشتیم و وقت نشده کاری بکنم. از طرفی ما باید به زودی این وبلاگ رو بدیم به دست سال پایینی‌ها. برای همین نمی‌دونم وقت بشه که پست دیگه‌ای بزنم یا نه. حالا اگه وقت شد سفرنامه رو بنویسم و اینجا بذارم که خب هیجی(یعنی فعلا در خدمتیم) وگرنه اگه خوبی-بدی دیدید حلال کنید.

فعلا خداحافظ!

(پی نوشت: دمه افطاره. از همه دوستان التماس دعا)

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۶/۰۶ · ۱۵:۰۹


سوال

با یاد خدا،

سلام بچه‌ها؟ خوبین؟

یه چند وقتی بود اینجا سوت و کور شده بود. برای همین تصمیم گرفتم دوتا سوال برنامه نویسی بذارم. سطح سوال‌ها متفاوته. ولی در مجموع در حد امتحان‌های عملی دوره تابستون هستند. زمان ما (یادش بخیر) امتحان‌های عملی دوره تابستون ۲ تا سوال بود با ۵ ساعت وقت. فکر کنم دوره تابستون امسال هم همین‌جوری بود. برا همین می‌تونید این دوتا سوال رو مثل یه امتحان تو ۵ ساعت حل کنید.

اگه نتونستید سوال‌ها رو حل کنید ناامید نشید. این سوال‌ها نسبت به سوال‌های مرحله ۳ (امتحان برنامه نویسی قبل دوره تابستون)، الگوریتمی‌تر و بالطبع سخت‌تر اند. اگه از الان شروع به تمرین کردید که سال دیگه وارد دوره بشید توصیه می‌کنم که کنار مباحثی مثل ترکیبیات و گراف، حتما الگوریتم و برنامه نویسی رو هم کار کنید. خصوصا اینکه امتحان مرحله ۳ هم اضافه شده و علاوه بر اون تکلیف مدال‌ها تو تابستون معلوم می‌شه و برای همین بار عملی دوره تابستون هم بیشتر شده. خب دیگه پند و اندرز بسه. اینم سوال‌ها:


-------------------------------------------------------------------------------

سوال ۱: مرتب سازی۱.

خیکوله قرار است یک جایگشت از اعداد ۱ تا n را مرتب کند. برای این کار او از یک ماشین مرتب‌سازی کمک می‌گیرد. این ماشین به این شکل کار می‌کند که در ورودی‌اش یک کارت که روی آن دو عدد a و b نوشته شده است قرار داده می‌شود. سپس ماشین جای عنصر aام و عنصر bام جایگشت را عوض می‌کند. مثلا اگر جایگشت کنونی باشد و در ورودی کارت (4, 5) را قرار دهیم، جایگشت به این شکل در می‌آید: .

به خیکوله m تا کارت داده شده است. او می‌خواهد بداند با کارت‌هایی که دارد چندتا جایگشت از اعداد ۱ تا n را می‌تواند مرتب کند؟ او می‌تواند از هر کارت به تعداد دلخاوه استفاده کند.

ورودی: در خط اول n و m آمده. در m خط بعدی اعداد روی کارت‌ها آمده است.

خروجی: در تنها سطر خروجی یاقیمانده‌ی جواب مساله را بر ۱۰۰۰۰۰۷ چاپ کنید.

محدودیت‌ها: (n , m

-------------------------------------------------------------------------------

سوال ۲: مرتب‌سازی۲.

این بار خیکوله با یک مساله‌ی مرتب‌سازی دیگر مواجه شده است. به او یک دنباله‌ی n تایی از اعداد صحیح داده‌اند و از او خواسته‌اند که این دنباله را مرتب کند. برای این کار او می‌تواند در هر مرحله یک عدد از دنباله را برداشته و به هر جای دیگر از دنباله منتقل کند. مثلا برای مرتب کردن دنباله‌ی او می‌تواند در یک حرکت عدد ۵ را از ابتدای دنباله به انتهای آن ببرد.

خیکوله می‌خواهد بداند برای مرتب کردن دنباله‌ی داده شده حداقل چند حرکت نیاز دارد؟

ورودی: در خط اول n و در n خط بعدی اعداد دنباله به ترتیب آمده‌اند.

خروجی: در تنها سطر خروجی حداقل تعداد حرکت مورد نیاز برای مرتب کردن دنباله‌ی داده شده را بنویسید.

محدودیت‌ها: در ۷۰ درصد تست‌ها n

-------------------------------------------------------------------------------

محدودیت زمان برای هردوتا سوال ۱ ثانیه هست. یعنی برنامه‌تون باید کمتر از یک ثانیه تموم بشه. حافظه‌ای هم که می‌تونید بگیرید حداکثر ۱۶ مگابایته.

-------------------------------------------------------------------------------

سوال اول رو خودم طرح کردم. سوال دوم رو هم یه جایی دیده بودم. به نظر خودم سوال‌های خوبی‌اند. اگه حلشون کردید توصیه می‌کنم کدش رو هم بزنید. ورودی، خروجی و محدودیت‌ها رو دقیق گفتم که اگه وقت شد تست‌دیتا براشون درست کنم تا بتونید کدهاتون رو جاج کنید (یعنی برنامه‌تون رو تست کنید و بهش نمره بدید). خب دیگه! نصف شب شد! من برم بخوابم.

شب خوش!

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۵/۱۶ · ۲۱:۱۸


دل نوشته ها!

سلام ، خوبین؟ چه خبرا؟ زندگانی خوب پیش میره؟

چند وقت بود که می خواستم دیدگاهام رو در مورد المپیاد بهتون بگم.گفتم شاید واستون جالب باشه که بعد از دو سه سال که درگیر المپیاد بودم ، بدونین نظرم در این مورد چیه.( اگه واستون جالب نیست ، ادامه ی مطلب رو نخونین! )

اول ، به زبان ساده اگه بخوام المپیاد رو ترسیم کنم، این شکلیه:یه سری مسابقات جهانی به اسم المپیاد برگزار می شه.خب ما ایرانیا هم باید تیم بفرستیم به این مسابقات دیگه.خب الان می خوایم یه تیم انتخاب کنیم که برن واسه مسابقات.سبک مسابقات ببینیم چه شکلیه.خب به هوش و خلاقیت و بلد بودن یه مباحثی نیاز داره.پس بیایم یه امتحان برگزار کنیم و از بین دانش آموزا یه سری رو انتخاب کنیم برای تیم.اونا که این مطالبو بلد نیستن ، پس یه امتحان می ذاریم که کسایی که یه چیزایی بلدن و خلاقیت هم دارن انتخاب شن بیان براشون کلاس بذاریم و بعد بفرستیم جهانی.یه امتحان خیلی درصد خطاش زیاده و ممکنه افراد شایسته تری باشن و انتخاب نشن.واسه این همه داوطلب هم که نمی شه یه عالمه امتحان گذاشت.پس بیایم یه تعداد بیشتری (30 الی 40 تا ) انتخاب کنیم و کلاس بذاریم و تعداد زیادی امتحان بگیریم تا بهترین ترکیب واسه تیم مشخص شه .(بالاخره دوست داریم تیممون که میره جهانی بهترین نتیجه ممکن رو بگیره دیگه)برای انتخاب این 30~40 نفر هم ، چون داوطلبا خیلی زیادن ، نمی شه امتحان تشریحی گرفت ، امتحان تستی هم خیلی مناسب نیست ، پس اول یه امتحان تستی می ذاریم و بعد از منتخب ها یه امتحان تشریحی می گیریم.

خب الان فرض کنید با یه سری امتحان از این 30~40 نفرتیم مشخص شد. این بچه ها باید کلاس داشته باشن تا قوی بشن واسه مسابقات.بعد هم باید اعزام بشن و برن جهانی.خب پس کی اینا کنکور بخونن؟!درسته که بچه های خیلی با استعدادی هستن ، ولی خب وقتی کنکور نخونن ، چیزی نمی شن تو کنکور دیگه!(و تنها مجرای رفتن به دانشگاه کنکوره) پس بیاین معافشون کنیم از کنکور.یعنی می گیم آقا جون ، تو بیا وقتت رو بذار واسه تیم ، کنکورت با ما!(واسه اینکه باز هم درصد خطای انتخاب تیم کمتر شه ، دو برابر تعدادی که واسه تیم می خوایم رو انتخاب می کنیم و اسمشون رو می ذاریم طلا و از کنکور معافشون می کنیم و به بقیه هم چون تابستونشون رو گذاشتن واسه این کار و از کنکوریا عقب افتادن یه سهمیه می دیم که جبران بشه)

به همین سادگی! این بود نحوه ی به وجود اومدن المپیاد از نظر من.

اما ببینیم از بیرون چه شکلیه! :

اول کار بچه ها بیشتر واسه ی علاقه وارد المپیاد می شدن. مثلا یادمه راهنمایی که بودیم ، یه سری کلاسهایی توی تابستون می ذاشتن به اسم کارسوق ریاضی. حدود سه شبانه روز یه سری از بچه های اصفهان و یزد و قزوین و کرج و…که با آزمون ورودی انتخاب شده بودیم ، دور هم جمع می شدیم و یه سری کلاس و کارگاه داشتیم. توی کلاسا مباحثی مطرح می شد که عموما مربوط به المپیاد ریاضی و کامپیوتر بود ، بدون اینکه اسمی از المپیاد برده بشه. خب من و خیلیای دیگه از این چیزا خیلی خوشمون میومد و دنبال می کردیم ( حتی در حد همون 3 روز ) بدون اینکه هدفی برای شرکت تو المپیاد داشته باشیم. اصلا اون موقع فکر می کردیم این المپیادی های مدال آور که تو تلویزیون نشون می ده ، یه سری آدم عجیب و خفن و خارق العاده و خرخون که هیچ چیز غیر درس خوندن بلد نیستن و…هستن! ( ولی الان فهمیدم یه سری آدم معمولی هستن مثه خودم‼)

البته منظورم این نیست که الان بچه ها بی علاقه یا زوری وارد المپیاد می شن. (البته چنین مواردی هم وجود داره)

اما این رو می بینیم که برای خیلی ها مهم ترین هدف شده طلا شدن و معافی از کنکور. نتیجه اش می شه چی؟ اینکه کسایی که به این هدفشون نمی رسن ، احساس شکست می کنن و ناراحت و شاید حتی افسرده می شن.

به نظر شما آیا این هدف برگزاری المپیاد بوده؟! هدف ایجاد نشاط علمی بوده یا ناراحتی طولانی مدت یه عده ی زیادی از دانش آموزا؟

بله ، این رو قبول دارم که بالاخره ذات انسان کمال طلبه و دوست داره همه جا موفق باشه. و طبیعتا اگه کسی توی هر یک از مراحل موفق نشه ، ناراحت می شه. اما این ناراحتی باید زود گذر باشه ، باید همراه با عزمی بیشتر برای کسب موفقیت توی زمینه دیگه باشه. به نظر شما فرق این دو نفر ، بعد از این که مرحله 2 قبول نشدن چیه ، قضاوت با خودتون! :

نفر اول از وقتی فهمیده اگه طلا بشه کنکور معاف می شه ، شروع کرده المپیاد می خونه ، سر بعضی کلاسها هم نمی ره ، چون می خواد حتما طلا بشه. همه فکر و ذکرش شده المپیاد و خیلی هم زحمت می کشه. شبا خواب طلا می بینه! اما توی مرحله 2 به هر دلیلی موفق نمی شه…

نفر دوم ، المپیاد کامپیوتر رو دوست داره. کنار درسای مدرسه اش المپیاد می خونه . بعد از مدتی می بینه استعدادش رو هم داره و کم کم اگه درسی هست که خیلی نیاز به کلاس نداشته باشه ، نمیره سر کلاسش و عزمش رو برای شرکت توی مرحله 1 و 2 جزم می کنه! سر همه امتحانا هم با خودش می گه ، من که تلاش خودم رو کردم ، ایشالله هر چی صلاحمه اتفاق بیفته. چون دوست نداره اتفاقی براش بیفته که حتی اگه در ظاهر خوبه ، در آینده به ضررش باشه. این هم توی مرحله 2 به هر دلیلی قبول نمی شه…

این همه حرف زدم که بگم ، عزیزان من! این مباحث المپیادی رو اگه دوست دارین ، واسه خودش بخونین. هدف اصلیتون المپیاد و معافی و…نباشه! شما حتی اگه مدال هم نگیرین ، هیچ ضرری نکردین. المپیاد کامپیوتر و کلا سوال حل کردن ذهنتون رو باز می کنه. دید خوبی بهتون می ده که بعدها خیلی بهتون کمک می کنه. (حتی مباحث شمارشی که یاد می گیرین توی درس جبر سوم و گسسته ی پیش کمکتون می کنه)

این رو هم بدونین ، که چون معمولا کسایی که طلا می شن ، درس مدرسه رو بی خیال می شن (به خاطر دوره تیم) خیلی توی ریاضی و فیزیک ضعیفن (مخصوصا کامپیوتری ها) و توی دانشگاه از کنکوری ها کم میارن! مسلما موفقیت توی دانشگاه مهم تر از دبیرستان یا پیچوندن یه کنکوره! اینم که می گن برای طلاها دعوتنامه میاد و رو هوا می زننشون! و…همش کشکه! از طلا جهانیا هم که پرسیدم ، گفتن واسشون دعوتنامه نیومده و توی پذیرش گرفتن از دانشگاههای خارجی هم عملکردشون توی دانشگاه خیلی مهم تر از مدال جهانیشون بوده. ( در واقع مدال جهانی هم حتی خیلی تاثیری در پذیرش گرفتن از دانشگاههای خارجی نداره ) این رو گفتم که بدونید طلا گرفتن ، صرفا می تونه توی دور زدن کنکور کمک کنه و ممکنه مشکلاتی هم ایجاد کنه!

در پایان! اگه هدف اصلیتون پیچوندن کنکوره ، اشتباه اومدین! بهتره برگردین از اول شروع کنید.

پی نوشت 1: من این پست رو یه هفته پیش نوشته بودم ، ولی بکاپ نگرفته بودم و مشکل پیش اومد و پرید! (البته چیزی که اون موقع نوشته بودم یه کم فرق داشت ، شاید قسمت بود که یه چیزایی رو نگم و یه چیزای دیگه بگم! ) الان ساعت 1:30 نصفه شبه دارم اینو می نویسم فردا هم 6 صبح قراره با بچه ها بریم کوه! چه طوری بیدار شم حالا؟‼

پی نوشت 2: اگه غلط املائی یا انشائی دیدین تو متن ، بگین تا درستش کنم!

 

نوشته شده توسط علیرضا ذاکری(سابق) در دوشنبه ۱۴ تیر۱۳۸۹ و ساعت 1:43 |

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۴/۱۳ · ۱۹:۳۰


مرحله سوم برگزار شد! اما سوالات

سلام

مرحله سوم هم برگزار شد!
امتحان تو سه روز برگزار شد که روز اول یک امتحان آزمایشی گرفتند و نتیجش هیچ تاثیری تو انتخاب افراد برتر نداشت! روز دوم و روز سوم هم هرکدوم یک امتحان اصلی داشت.

اکثر سوال‌ها تو المپیادهای داخلی و خارجی اینطوریه که باید یه برنامه‌ای بنویسی و برنامه‌ت رو بفرستی برای سیستم!
اما خوب بعضی موقع‌ها هم اینطوری نیست! بعضی سوال‌ها اینطوریه که یک یا چند ورودی بهت می‌دند و می‌گند خروجی به ازای این ورودی‌ها چی می‌شه! اصلا هم کاری به این ندارند که چجوری این خروجی رو در ‌آوردی! اسم قشنگی هم داره.. به اینجور سوال‌ها می‌گند Output Only !
تو این امتحان هم تمام سوالها به صورت Output Only بود. یعنی در واقع شما رو مجبور به نوشتن برنامه نمی‌کنند.. اما خودتون مجبور می‌شید برنامه رو بنویسید!

تو این امتحان به هرکی یه عدد ∆ دادند که برای هرکی یکتاست،، بعد ازتون می‌خوان که جواب رو نسبت به ∆ بدست بیارید! چیز بامزه‌ایه کلا!


اما سوال‌ها!

۳ تا آزمون با ۳تا عنوان متفاوت برگزار شد که می‌تونید برید بگیریدشون:
آزمون آزمایشی ، آزمون اصلی اول ، آزمون اصلی دوم 

سوال چهارم آزمون اصلی دوم ، فایل marysub.txt رو به صورت ضمیمه داشت که برای حل سوال بهش نیاز می‌شه!

حل سوالات آزمون اصلی اول هم موجوده! می‌تونید بگیریدش


بچه‌هایی که سال دومی بودند و قبول نشدند حواسشون جمع باشه که به راحتی می‌تونند جبران کنند. کسایی که الآن مرحله۲ و مرحله۳ رو قبول شدند چیز زیادی بیشتر از شما ندارند! جز اینکه فقط و فقط یک امتحان رو بهتر دادند!
اما اگه شما تابستون رو به بطالت بگذرونید انوقت اونها چیزها از شما بیشتر خواهند داشت! چون اونها توی دوره‌ی تابستون چیزای زیادی یاد می‌گیرند
خلاصه سعی کنید وقتتون هدر ندره! این تابستون برای شما خیلی ارزش داره!

«پاینده باشید!»

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۴/۰۴ · ۱۰:۰۰


نتایج آمد

سلام

بالاخره پس از مدت ها انتظار ،نتایج اعلام شد.

به همه خسته نباشید می گم و به اونایی که قبول شدن تبریک می گم.

کسایی که فکر می کردن قبول می شن ولی اسمشون تو لیست نیست ، بدونن که هنوز امیدی هست! بله ، منظورم اعتراضه. هر سال چند نفری با اعتراض قبول می شن ، شاید شما امسال یکی از اونا باشید!
یکپست قدیم شازززهست که سابقه‌ی موفق یک المپیادی توی اعتراض هستش. برید و بخونید تا با روند اعتراض بیشتر آشنا بشید! فقط خواهشنا وسط کار، ناامید نشید! ناامیدی کار رو خیلی خراب می‌کنه. برای اعتراض کردن نیاز به روحیه‌ی بسیار قوی دارید!فرم تجدید نظری که باشگاه داده رو پرینت کنید، پرش کنید؛ و فکس کنید به یکی از این شماره هایی که باشگاه داده:44447353 یا44437577  یا44450802.
اگه سوالی داشتید می تونید با باشگاه تماس بگیرید.
شماره تماسهای باشگاه: 44450800 (روابط عمومی) ؛ 44450810 (مدیریت آموزش)
به همون روابط عمومی تماس بگیرید بهتره!

و اما کسایی که اسمشون تو لیست هست.. می‌دونم چقدر خوشحالی! (اگه خوشحال نیستی خیلی کسل کننده‌ای!) ببین تو الآن سد بزرگ مرحله۲ رو شکوندی، اما هنوز راه ادامه داره.. مرحله ۳!
توسایت رسمی ‌المپیاد کامپیوتر ایران یه توضیحاتی جدید راجع به این مرحله۳ که قراره برگزار بشه دادند. برید خوب و با دقت بخونید تا یه اطلاعات خوبی راجع به این آزمون بدست بیارید یکم!
یه نکته‌ی خیلی مهم:اگه به کسی قول دادید مهمونش کنید؛ مهمونش کنید! نپیچونید! D:امیدوارم تو مرحله بعدی هم موفق باشید!

اگه خوشحالید یا ناراحت.. خودتون رو کنترل کنید. «آری؛ زندگی این است!»

سربلند باشید

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ · ۱۵:۴۱


جواب پست قبل + ‌آزمون برنامه نویسی + سوال

یا ستار

آقا بازهم معذرت به خاطر اینکه دیر پست زدم، مخصوصا از حسام. راستش قرار بود این پست رو تقریبا یه هفته پیش بزنم و توش لینک راه‌حل سوال هایی که حسام تو پست قبل گفته بود رو بذارم اما به خاطر یه سری مشکلات به تاخیر افتاد. خباین لینکراه حل دوتا سوالیه که حسام تو پست قبلی نوشته بود. با تشکر از مهران.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

در مورد آزمون برنامه نویسی. من چندبار سعی کردم از کمیته در مورد شکل این آزمون بپرسم، یکی از دلایل تاخیر تو پست زدن هم همین بود. چون می‌خواستم وقتی اطلاعات کامل بدست آوردم پست بزنم. احتمالا تا دو-سه روز آینده تو خود سایتhttp://www.inoi.irاطلاعیه مربوط به این آزمون رو می‌زنند. اما تا الان می‌دونم که به احتمال زیاد این امتحان مثل امتحانیه که تو دوره ده روزه بهمن‌ماه برگزار شد. یعنی سوال‌هاش اون قالبی که من و حسام تو پست‌های قبل گفتیم نداره و خیلی ساده‌تره. برای اینکه بیشتر آشنا شید توصیه می‌کنم سوال‌های آزمون بهمن‌ماه رو بخونید. احتمال زیاد تا فردا-پس‌فردا اینجا می‌ذارمشون. فعلا تو ادامه این پست چندتا سوال مشابه این آزمون می‌ذارم. (سوال دومی رو جواد عابدی طرح کرده).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

۱- عدد تغییر در یک دنباله از اعداد صفر و یک را تعداد جفت‌های صفر و یک مجاور هم در آن دنباله تعریف می‌کنیم. اگر همه‌ی دنباله‌های ۱۳ بیتی (دنباله‌های ۱۳ تایی از اعداد صفر و یک) که عدد تغییرشان بزرگتر مساوی ۳ است را به ترتیب الفبایی مرتب کنیم، ۳۸۹ امین دنباله را پیدا کنید.

۲- عدد طبیعی n را گلابی می‌گوئیم، اگر به ازای هر عدد طبیعی مثل m که m

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

خب دیگه! رفع زحمت کنم!

در پناه حق!

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۳/۱۸ · ۱۳:۳۶


چندتا چیز

خوب! دوتا سوال براتون اینجا گذاشتم. ببینید، حل کنید، لذت ببرید!
سوال رو که حل کردید و کدش رو هم زدید، mail کنید به E-mail من به نشانیه:
hessamjudge [at] gmail [dot] com
بعد چندتا نکته رو توجه داشته باشید:
۱. فایل کدتون رو پیوند کنید و متن کد رو توی میل ننویسید (خیلی سخت می‌شه اون موقع!)
۲. اگه با Dev کد می‌زنید حواستون باشه آخر کار که خواستید برای من بفرستید اون getch و conio.h رو پاک کنید که تو compiler من compile error نشه
۳. اول کدتون دو خط اضافه کنید: خط اول user: unknown// خط دوم task: perm// یا task: chcase// این space ها رو همون جاهایی که زدم شمام بزنید که برای من دردسر نشه! مرسی. اگه خط دوم نوشتید
task: perm// یعنی این کد مربوط به سوال اول می‌شه! اگه نوشتید task: chcase// یعنی این کده سوال دوم هستش

همین! بعد وقتی کد رو فرستادید سیستم به صورت اتوماتیک عمل نمی‌کنه، کاملا دستیه. پس صبر کنید تا من چک میل کنم! و بعد جواب رو براتون میل می‌کنم

اما سوال ها


سوال اول: perm (یک ثانیه، ۱۶ مگابایت)

برنامه‌ای بنویسید که عدد n را از ورودی بخواند و تمام اعدادی را که می‌توان با ارقام آن ساخت را در خروجی چاپ کند

ورودی:
ورودی شامل یک خط است که در آن خط عدد n آمده است.

خروجی:
تمام اعدادی را که می‌توان با ارقام n ساخت (که شامل خود n نیز می‌شود) را از کوچک به بزرگ، و هرکدام در یک خط چاپ کند.

محدودیت‌ها:
n عددی طبیعی و حداکثر ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ است و در ارقام n صفر یافت نمی‌شود

ورودی نمونه:

121

خروجی نمونه:
112
121
211


سوال دوم: chcase (یک ثانیه، ۸مگابایت)

یک روش رمزگذاری برای رشته‌ها روش بی‌بی‌خاتون است، در این روش که فقط رشته‌های شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی رمزگذاری می‌شود به این صورت است که فقط بزرگ یا کوچک بودن حروف تغییر می‌کند.
رمزگشایی این رشته‌های رمزگذاری شده به این شکل است که هرجا در رشته‌ی رمزگذاری شده به ۱ رسیدیم باید از آنجا به بعد کلمات انگلیسی کوچک را به بزرگ تبدیل کنیم (و این کار را تا آنجایی ادامه می‌دهیم که به ۳ برسیم) ، و هرجا به ۲ رسیدیم از آنجا به بعد کلمات بزرگ انگلیسی را به کوچک باید تبدیل شوند (و این کار را تا آنجایی ادامه می‌دهیم که به ۴ برسیم)
اگر بین ۱ و ۳ در کاراکترها ۲ و ۴ ای وجود داشته باشد، کاراکتر های بین ۲ و ۴ باید به حروف کوچک انگلیسی تبدیل شوند و کاراکترهایی که بین ۱ و ۳ هستند ولی بین ۲ و ۴ نیستند باید به حروف بزرگ انگلیسی تبدیل شوند

برنامه‌ای بنویسید که یک رشته‌ی رمزگذاری شده بگیرد، و رمزگشایی شده‌ی آن را در خروجی چاپ کند.

محدودیت‌ها:
طول رشته‌ی ورودی حداکثر ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ خواهد بود.

ورودی:
یک رشته که فقط از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و اعداد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ تشکیل شده است. تضمین می‌شود در تمام ورودی‌های داده شده رشته‌ به صورت صحیح رمزگذاری شده است.

خروجی:
در تنها خط خروجی رمزگشایی شده‌ی رشته‌ی ورودی را چاپ کنید.

ورودی نمونه:
Thi1sIs2EaSY4Pr1O3ble3m

خروجی نمونه:
ThiSISeasyPROBLEm


سوال دوم فهمش یکم سخته! چند بار از روش بخونید شاید فهمیدید !
اگه نفهمیدید ازاینجا نسخه‌ی انگلیسی و یکم سخت‌ترش رو بخونید. بعد یه بار دیگه اینجا رو بخونید. فکر کنم بفهمید

نوشته شده توسط حسام باقری نژاد(سابق) در پنجشنبه ۶ خرداد۱۳۸۹ و ساعت 21:46 |

شااززز منگولیا ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ · ۱۹:۳۰